“In een aantal snelle secties van de proeven moest ik van het gas omdat ik eenvoudigweg geen zicht had,” voegde
Ogier toe. “Ik gaf er de voorkeur aan geen risico’s te nemen. Vanwege een goede laag hard ijs op de weg kon Mikko
hiervan profiteren van de best mogelijke condities. Achter hem was het moeilijk om het goede spoor te vinden door
de sneeuw op de instuurpunten in de bochten.”
Na een tussentijdse top-drienotering, na de finish in Torntorp 2 (SS20), verloor Ogier in Rämmen 2 (SS21) terrein.
“De auto begon aan de achterkant te glijden. We raakten een sneeuwwal waardoor het luchtfilter geblokkeerd raakte.
Aan het einde van de proef kon de motor daardoor niet langer het volledige vermogen leveren.”
Ogier finishte de rally op een vierde plek en scoorde drie extra punten dankzij zijn prestatie op de Power Stage, de
allerlaatste proef van de rally. “Ik ben erg tevreden met dit resultaat tijdens wat pas mijn tweede Rally van Zweden is.
We kunnen een groot aantal positieve conclusies trekken naar aanleiding van deze rally. Ondanks de lastige condities
hebben we laten zien dat de Citroën DS3 WRC snel is. Ik kan niet wachten om op gravel te rijden, waar de auto het
erg goed lijkt te doen.”
Sébastien Loeb finishte als zesde en besloot de rally zonder enige druk. “Omdat er voor mij geen mogelijkheden meer
waren, hoefde ik de auto alleen maar aan de streep te brengen. Ondanks dat het resultaat niet in de lijn van onze
verwachtingen ligt, hebben we een aantal punten gescoord en we hebben de Power Stage benut om daar nog eens
twee extra punten aan toe te voegen. Deze zesde plaats biedt ons waarschijnlijk wel een goede startpositie voor de
Rally van Mexico!”
Petter Solberg en Kimi Räikkönen, die eveneens uitkwamen in Citroëns DS3 WRC geprepareerd door Citroën Racing
Technologies, bereikten eveneens de finish van de eerste rally van het seizoen. De Noor eindigde als vijfde, terwijl de
Fin als achtste in Karlstad arriveerde na een prestatie die veelbelovend is voor het resterende deel van het seizoen.
“De Citroëns DS3 WRC hebben zich het hele weekend betrouwbaar en competitief getoond tijdens hun allereerste
rally,” aldus Olivier Quesnel, de Team Principal van Citroën Racing. “Voorafgaand aan de start wisten we dat we op
deze speciale ondergrond niet tot de favorieten behoorden. Laten we de eerste proeven op gravel afwachten om een
beter beeld te krijgen van eenieders potentieel.”
De Citroëns DS3 WRC hebben hun spijkerbanden achtergelaten en zetten nu koers naar Mexico. De volgende ronde,
die boven zeeniveau op gravel wordt verreden, vindt plaats van 3 t/m 6 maart 2011.
Amsterdam, 13 februari 2011 – Tijdens zijn officiële rallydebuut is de Citroën DS3 WRC vandaag in de Rally
van Zweden als vierde geëindigd dankzij een uitstekende prestatie van Sébastien Ogier en Julien Ingrassia.
Hun teamgenoten Sébastien Loeb en Daniel Elena finishten als zesde. Tevens scoorden de Citroëns Total
World Rally Team DS3 WRC een ‘dubbel’ op de Power Stage, de allerlaatste proef van de rally waar extra
punten te verdienen vielen.
Eén van de belangrijkste moeilijkheden tijdens de rally waren de continu veranderende condities op de proeven, die
van grote invloed waren op de prestaties van de auto’s. Op vrijdag benadeelde de vers gevallen sneeuw die vóór de
start naar beneden kwam vooral de equipes die als eerste op de proeven verschenen. En vandaag zorgde een gebrek
aan wind er voor dat de sneeuw die door de auto’s werd opgeworpen, in de lucht bleef hangen, waardoor het zicht
voor de rijders behoorlijk beperkt werd.
“Het was erg lastig,” verklaarde Julien Ingrassia. “Het leek wel alsof er een witte sluier voor de motorkap hing. De
sneeuw bleef in de lucht rondzweven en viel vanwege een gebrek aan wind niet naar beneden.”
STERKE START VOOR CITROËN DS3 WRC IN RALLY VAN ZWEDEN